سایت جدید آرت اپلای رونمایی شد! در این سایت می توانید جدیدترین بورس ها، اقامت ها و فرصت های هنری را دنبال کنید

برترین موزه‌های هنر دنیا

برترین موزه های دنیا

۱موزه لوور | پاریس

موزه لوور در شهر پاریس در فرانسه را می‌توان مهم‌ترین موزه‌ی هنری دنیا دانست. تاریخ ساخت بنای این موزه به اوایل قرن دوازدهم برمی‌گردد. در سال ۱۱۹۰ میلادی پادشاه وقت فرانسه فیلیپ دوم دستور ساخت قلعه‌ای مستحکم به منظور محافظت از پاریس را صادر کرد. پس از قرن‌ها، کاربرد نظامی بنای لوور به مرور تغییر کرد و این ساختمان به کاخ محل اقامت پادشاهان فرانسه تبدیل شد. در جریان انقلاب کبیر فرانسه در اواخر قرن شانزدهم، انجمن ملی فرانسه تصمیم گرفت تا ساختمان‌های لوور به عنوان مکانی برای نمایش شکوه ملی باشد. در نهایت در سال ۱۷۹۳ این موزه درهای خود را به روی عموم گشود.

موزه لوور با فضای ۷۲,۷۳۵ متر مربع بزرگ‌ترین موزه‌ی هنر دنیاست. در سال ۲۰۱۹ با حدود ۹,۶۰۰,۰۰۰ نفر بازدیدکننده به عنوان پربازدیدترین موزه‌ی هنر دنیا شناخته شد. امروزه موزه لوور صاحب بیش از ۳۸۰,۰۰۰ شیء و اثر هنری است. همزمان حدود ۳۵,۰۰۰ هزار اثر را در هشت دپارتمان به نمایش گذاشته است.

 

 

۲- موزه هنر متروپولیتن | نیویورک

«موزه هنر متروپولیتن» در شهر نیویورک سیتی در کشور ایالت متحده واقع است و با نام مِت Met نیز شناخته می‌شود. این موزه با همکاری تعدادی تاجر و سرمایه‌دار و نیز چند هنرمند و روشنفکر زمان در سال ۱۸۷۰ پایه‌گذاری شد. نخستین اثر خریداری شده برای این موزه، یک تابوت مرمرین منقوش مربوط به سال ۲۰۰ تا ۲۲۵ میلادی و متعلق به تمدن امپراتوری روم بود. چند ماه پس از این، مسئولان موزه ۱۷۴ اثر نقاشی از استادانی همچون نیکولا پوسن و آنتونی وان دایک برای مجموعه‌ی موزه خریداری کردند. پس از آماده‌سازی مجموعه آثار خریداری شده جهت نمایش، موزه متروپولیتن در فوریه سال ۱۸۷۲ افتتاح شد.

از زمان تاسیس موزه متروپولیتن، گنجینه‌ی این موزه به مرور بزرگ‌تر و غنی‌تر شد. اکنون متروپولیتن صاحب بیش از ۱٫۵ میلیون اثر تاریخی و هنری است. عمده‌ی این آثار به ۵۰۰۰ سال پیش تا قرن حاضر مربوط می‌شود. متروپولیتن با فضای ۵۸,۸۲۰ متر مربع چهارمین موزه‌ی هنر بزرگ دنیاست. در سال ۲۰۱۹ با حدود ۶,۴۸۰,۰۰۰ بازدیدکننده به عنوان چهارمین موزه‌ی هنر پربازدید دنیا شناخته شد.

 

۳- موزه دل پرادو | مادرید

موزه دل پرادو در شهر مادرید در اسپانیا، یکی از برترین موزه‌های هنر دنیا به شمار می آید. همچنین این موزه، معروف‌ترین موزه‌ی اسپانیا و از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری مادرید است. ساختمان این موزه در سال ۱۷۸۵ به دستور پادشاه وقت، کارلوس سوم ساخته شد. معمار معروف اسپانیایی خوان د ویلانووا طراحی و ساخت موزه را انجام داده است. این بنا در ابتدا قرار بود میزبان آثار تاریخ طبیعی باشد اما پس از اتمام ساخت آن، قرار شد از این ساختمان به عنوان یک موزه استفاده شود. این موزه در نوامبر سال ۱۸۱۹ به عنوان موزه سلطنتی نقاشی و مجسمه رسما افتتاح شد.

امروزه موزه دل پرادو صاحب حدود ۸۶۰۰ اثر نقاشی و حدود ۱۰۰۰ اثر مجسمه، بیش از ۹۰۰۰ اثر طراحی، بیش از ۶۰۰۰ اثر چاپ دستی، بیش از ۹۰۰۰ قطعه عکس و نیز آثاری از هنرهای تزئینی است. این موزه با فضای ۱۵,۴۰۰ متر مربع در رتبه‌ی بیست و هشتم بزرگ‌ترین موزه‌های هنر دنیا قرار دارد. در سال ۲۰۱۹ با حدود ۳,۴۹۷,۰۰۰ نفر بازدیدکننده، به عنوان پانزدهمین موزه‌ی هنر پربازدید دنیا شناخته شد. علاوه بر کارکرد موزه، ساختمان زیبای این موزه، از دیگر جذابیت های آن است.

 

۴- موزه ارمیتاژ | سنت پترزبورگ

موزه ارمیتاژ در شهر سن پترزبورگ در روسیه، یکی از بزرگ‌ترین و برترین موزه‌های هنر دنیا به شمار می‌رود. تاریخ ساخت بنا و آغاز جمع‌آوری مجموعه آثار موجود در این موزه به دوران حکومت امپراتریس الیزابت (دوران حکومت از ۱۷۴۱ تا ۱۷۶۲) و امپراتریس کاترین کبیر (دوران حکومت از ۱۷۶۲ تا ۱۷۹۶) مربوط می‌شود. ساختن «کاخ زمستانی» در سال ۱۷۵۴ به دستور امپراتریس الیزابت آغاز شد و کار ساخت آن در سال ۱۷۶۲ به اتمام رسید.این کاخ اکنون به عنوان ساختمان اصلی موزه ارمیتاژ در سن پترزبورگ پذیرای بازدیدکنندگان است. در سال ۱۷۶۴ کاترین کبیر به جمع‌آوری حدود ۲۰۰ نقاشی مشهور از استادان بزرگ هنر از دوران مختلف تاریخ اقدام کرد. در گوشه‌ای از محوطه‌ی کاخ زمستانی، ساختمانی را با عنوان «ارمیتاژ کوچک» برای نگه‌داری مجموعه هنری ارزشمند خود که بعدها آن را گستره‌تر کرد، ساخت.

کاخ زمستانی و ساختمان‌های الحاقی‌اش تا سال ۱۹۱۷ محل سکونت امپراتورها، امپراتریس‌ها، ملکه‌ها و تزارها بود. در جریان انقلاب روسیه و سقوط تزارها، به موزه تبدیل شد و نام ارمیتاژ را گرفت. موزه ارمیتاژ با فضای ۶۶,۸۴۲ متر مربع در رده‌ی دوم بزرگ‌ترین موزه‌های هنر دنیا قرار دارد. در سال ۲۰۱۹ با حدود ۴,۹۵۶,۰۰۰ نفر بازدیدکننده به عنوان هشتمین موزه‌ی هنر پربازدید دنیا شناخته شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت رسمی موزه ارمیتاژ، این موزه صاحب حدود ۳,۱۵۰,۰۰۰ قطعه اثر است که از این تعداد ۱,۰۱۳,۶۵۳ مربوط به آثار هنری می‌شود.

این موزه در مرکز شهر و نزدیک به نوسکی پراسپکت قرار دارد. رنگ سبز ساختمان یکی دیگر از ویژگی های این موزه است. بخش روبرویی موزه پذیرای مهمانان در مراسمات مختلف در طی سال است. بخش پشتی موزه روبروی رود زیبای نوا قرار دارد. هر ساله میلیون ها توریست از سرتاسر جهان، از این موزه دیدن می کنند. ایستگاه متروی ادمیرالتسکایا نزدیک مترو به موزه می باشد.

 

۵- گالری ملی | لندن

گالری ملی واقع در میدان ترافالگار در لندن یکی از برترین موزه‌های هنر دنیا و صاحب یکی از ‌غنی‌ترین مجموعه‌های نقاشی است. آغاز جمع‌آوری مجموعه آثار این موزه به پیش از ساخت بنای آن برمی‌گردد. در سال ۱۸۳۱ اعضای مجلس عوام بریتانیا به این توافق رسیدند که ساختمان اصلی گالری ملی باید در میدان ترافالگار در مرکز شهر لندن تاسیس شود. این ساختمان با طراحی و نظارت معمار معروف انگلیسی، ویلیام ویلکینز ساخته و در نهایت در سال ۱۸۳۸ افتتاح شد. افرادی از قشرهای مختلف جامعه از این موزه بازدید کنند. دلایل این استقبال، قرار داشتن این موزه در مرکز شهر، ورود رایگان به موزه و ساعات زیاد باز بودن موزه می باشد.

امروزه فضای کلی اختصاص داده شده به گالری ملی لندن، حدود ۴۶ هزار متر مربع است. این موزه در سال ۲۰۱۹ با حدود ۶,۰۱۱,۰۰۰ بازدیدکننده، در رده‌ی هفتم پربازدیدترین موزه‌های هنر دنیا قرار گرفت. گنجینه‌ی آثار گالری ملی شامل بیش از ۲,۳۰۰ اثر نقاشی از قرن سیزدهم تا قرن بیستم است.

*****

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان